Andishan Tejarat Asia

نکاتی برای رسیدن به ذخیره سازی طولانی مدت موفق غلات

هنگام نگهداری محصولات غلات برای طولانی مدت باید عوامل زیادی را در نظر گرفت.

به گفته اندرو هد، مدیر عامل متخصص حمل و نقل غلات BDC Systems، چالش های اصلی ذخیره سازی غلات در مزرعه کاهش سطح رطوبت و کاهش دما در سریع ترین زمان ممکن است. در صورت درمان مناسب، غلات مانند گندم، جو و جو را می‌توان برای سال‌های طولانی ذخیره کرد و کشاورزان را قادر می‌سازد تا منتظر قیمت‌های بالاتر باشند. اما موارد زیادی نیز وجود دارد که ممکن است اشتباه کند، از فساد بیولوژیکی گرفته تا آسیب آفات، به همین دلیل برنامه ریزی و آماده سازی دقیق قبل و بعد از برداشت مورد نیاز است.

آماده سازی قبل از برداشت

آقای هد می‌گوید، قبل از برداشت، تمیز کردن و آماده‌سازی مکان‌های ذخیره‌سازی و سرویس‌دهی خشک‌کن غلات در مزرعه مهم است. از محصولات بخور و حشره کش ایمن برای از بین بردن حشرات در مجاری هوادهی، زیر کف سوراخ دار یا در خود سطل های غلات استفاده کنید. همچنین مهم است که غلات ذخیره شده از بالاترین کیفیت برخوردار باشند. غلاتی که در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت یا حشرات در معرض خطر قرار گرفته اند در انبارداری طولانی مدت به فاسد شدن ادامه می دهند. دانه باید دلچسب و بالغ باشد – دانه های نارس شانس کمتری برای زنده ماندن در دوره های طولانی ذخیره سازی دارند. آقای هد همچنین توصیه می‌کند به دلیل خطر آلودگی متقابل، غلات دو فصل مختلف را با هم ذخیره نکنید.

بعد از برداشت

به گفته هری هندرسون، مدیر فنی تبادل دانش AHDB، نگهداری گندم، جو و جو در دمای بالای 15 درجه سانتیگراد خطر ابتلا به جمعیت حشرات و مایکوتوکسین ها یا کپک های خطرناک را افزایش می دهد. بنابراین، خنک‌سازی باید به محض ورود دانه شروع شود تا از تکمیل چرخه زندگی سوسک‌های دانه‌دار گلو اره جلوگیری شود. سه تا چهار ماه پس از برداشت، دانه باید در دمای زیر 12 درجه سانتیگراد خنک شود تا از تکمیل چرخه زندگی سرخرطومی غلات جلوگیری شود که ممکن است در اواسط زمستان رخ دهد.

ذخیره سازی کوتاه مدت تا چهار هفته و نگهداری طولانی مدت بیش از 10 هفته

محصولات زراعی ذخیره سازی کوتاه مدت ذخیره سازی طولانی مدت
گندم زیر 12 درجه سانتیگراد در 14.5٪ رطوبت 5 درجه سانتیگراد با رطوبت 14.5٪
جو زیر 12 درجه سانتیگراد در 14.5٪ رطوبت 5 درجه سانتیگراد با رطوبت 14.5٪
OSR زیر 10 درجه سانتیگراد در رطوبت 14.5٪ 5 درجه سانتیگراد با رطوبت 8 درصد
حبوبات زیر 12 درجه سانتیگراد در 17 درصد رطوبت 5 درجه سانتیگراد با رطوبت 15 درصد
بذر کتان زیر 5 درجه سانتیگراد در رطوبت 8 درصد 5 درجه سانتیگراد با رطوبت 15 درصد
منبع: هری هندرسون، AHDB
AHDB توصیه می کند که دانه ها باید تا پایان دسامبر در دمای زیر 5 درجه سانتیگراد نگهداری شوند تا حشرات بالغ زنده مانده را کاهش داده و از هجوم کنه ها جلوگیری شود. با این حال، جو مالت نباید کمتر از 10 درجه سانتیگراد باشد زیرا ممکن است خواب ثانویه ایجاد شود. استفاده از ترموستات های متمایز بر روی فن های خنک کننده، مقرون به صرفه ترین و کم مصرف ترین خنک کننده را فراهم می کند. آقای هد می‌گوید: «رطوبت مورد نظر برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت گندم و جو 14 تا 14.5 درصد است.» کلزا باید 7.5 تا 8 درصد باشد. برای نگهداری کوتاه مدت [حداکثر یک ماه] ضروری است که محصول تهویه شود، با رطوبت 17-18٪ برای گندم و جو و 7٪ برای دانه های روغنی کلزا.

مانیتورها

اکثر کشاورزان از یک مانیتور خودکار دما یا کاوشگرهای بی سیم استفاده می کنند که به دانه ها فشار داده می شوند و به مانیتورهای راه دور متصل می شوند. اینها به طور خودکار فن ها را روشن و خاموش می کنند تا دانه ها با استفاده از کنترلرهای دیفرانسیل خنک شوند. برای اندازه گیری رطوبت، پروب های قابل حمل برای نمونه برداری در سراسر فروشگاه مفید هستند. نوآوری‌ها و پیشرفت‌های جدیدی برای ذخیره‌سازی غلات به بازار می‌آیند، از جمله سیستم نظارت بر رطوبت خودکار از BDC و Sinar Technology. این سیستم می تواند به طور مداوم نمونه هایی از دانه هایی که به داخل خشک کن رفته و بیرون می آیند، بگیرد. این قرائت ها در کنترل پنل ثبت شده و برای مراجعات بعدی قابل دانلود هستند. با مانیتورینگ از راه دور، می توان آنها را در زمان واقعی نیز مشاهده کرد. آقای هد می‌گوید: «اگر یک پرورش‌دهنده مشکلات دما یا رطوبت با ذخیره‌سازی محصول داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر اقدام شود. اگر محصول ذخیره شده در مناطق کوچک گرم می شود تا به اصطلاح نقاط داغ ایجاد شود، می توانید از نیزه پیچ هوا برای تهویه آن منطقه استفاده کنید. “در مناطق بزرگتر ممکن است مجبور شوید محصول را بردارید و آن را از طریق خشک کن روی تنظیمات فن قرار دهید تا هوادهی شود. قرار گرفتن سنسورها و فن ها برای کاهش دما در دراز مدت مهم است.

هدر دادن

آقای هد توضیح می دهد که در زنجیره تامین محصولات، بیشترین هدر رفت در فروشگاه ها اتفاق می افتد. هنگامی که کشاورزان محصولات خود را برای ذخیره سازی در یک تعاونی یا بازرگان محلی می برند، این مشاغل معمولاً نظارت و کنترل دما و رطوبت پیشرفته ای خواهند داشت. این همیشه در مزارع اتفاق نمی افتد.” هزینه ذخیره سازی ضعیف گاهی نادیده گرفته می شود، اما به زودی می تواند بر سودآوری محصول تأثیر بگذارد. آقای هد هشدار می دهد: «به راحتی می توان هزینه مالی واقعی را دست کم گرفت. حتی هزینه های خشک کردن به تنهایی به سرعت بالا می رود: تفاوت بین خشک کردن 1000 تن گندم را به 13% به جای 14% در نظر بگیرید – تبخیر اضافی 10.8 تن آب. کاهش وزن معادل 1600 پوند هزینه سوخت اضافی – 600 پوند هزینه برق اضافی – 30 پوند بنابراین، خشک کردن بیش از حد 1٪ معادل ضرر 2200 پوند یا 2.20 پوند در هر تن است. با توجه به آب و هوای دریایی بریتانیا، تعادلی بین خنک کردن و خشک کردن وجود دارد. آقای هندرسون می‌گوید: «در سواحل اسکس، خنک‌سازی ممکن است مهم‌تر از خشک کردن باشد، در حالی که تولیدکنندگان غلات در جزیره سیاه نزدیک اینورنس انتظار دارند بیشتر غلات خود را خشک کنند. تجربه نقش مهمی در اینجا ایفا خواهد کرد و در صورت بازنگری در ظرفیت خشک کردن موجود، الگوهای آب و هوایی نامطمئن که در سال‌های اخیر مشاهده شده است، تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
خنک سازی و خشک کردن
او می افزاید، مهم است که دو کار سرد کردن و خشک کردن با هم اشتباه گرفته نشوند. سرد کردن دانه هایی که بیش از 18 درصد رطوبت دارند در کوتاه مدت کمک می کند، اما اگر برنامه ای برای بارگیری دانه وجود نداشته باشد، خشک شدن اجتناب ناپذیر است و باید بلافاصله شروع شود. عبور هوای خنک از میان دانه ها – با استفاده از فن ها از طریق یک کف خشک کن، کانال کشی موقت روی زمین یا عمودی – در شب ایده آل است، و اگر دانه به اندازه کافی خشک باشد – زیر 16٪ – کشاورزان می توانند شب های خنک تری را در آنجا بگذرانند. اوایل سپتامبر با این حال، اگر دانه بیش از 16٪ باشد، خشک کردن لازم است، هر درجه که باشد. خشک کن دسته ای گزینه ای مقرون به صرفه و نسبتاً آسان برای نصب خنک کننده و خشک کردن است. آقای هندرسون توضیح می‌دهد: «زمین‌های خشک‌کن سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری در ساختمان اولیه است و برای مزارع در مناطق خشک‌تر مناسب‌تر است. خشک کردن دانه روی یک طبقه زمان بیشتری می برد، اما در درازمدت کار کمتری را شامل می شود، زیرا دانه ها در حال حاضر به طور موثر ذخیره شده اند. اگر دانه با رطوبت 20 درصد وارد شود، عمق دانه در کف خشک کن باید به 1 متر محدود شود. با این حال، یک واحد همزن خودکار دانه امکان حرکت بهتر هوا را فراهم می کند، بنابراین می توان عمق دانه را افزایش داد. «تولیدکنندگان غلاتی که برای بازارهای مالت، دم کردن، بذر و نانوایی در حال رشد هستند باید رطوبت غلات زیر 14.5 درصد را دریافت کنند. اگر به دنبال آن بازارها هستید، باید مراقب خشک‌کن‌های دسته‌ای و جریان مداوم باشید تا از گرمای بیش از حد استفاده نکنید. برای مالت و جو بذر تا 24 درصد رطوبت حداکثر دمای هوای خشک کردن 49 درجه سانتیگراد و برای آسیاب گندم 66 درجه سانتیگراد است. تمام دانه های خوراک را می توان با سرعت بیشتری با دمای هوا 80-100 درجه سانتی گراد خشک کرد. شب های اواخر تابستان می تواند برای خنک کردن و خشک کردن محیط ایده آل باشد. “اما فشار هوای مرطوب از طریق دانه های مرطوب فایده ای ندارد. به رطوبت نسبی توجه کنید و در صورت امکان برای خشک کردن با هوای محیط زمان را تلف نکنید. توجه داشته باشید که در اواسط سپتامبر، روزهای خوب خشک شدن به طور چشمگیری کاهش می یابد. منبع: هفته نامه کشاورزان
اسکرول به بالا
Scroll to Top